Tuesday, May 12, 2009

Yuran Senarai Produk dan Caj Bebankan IKS - Komita


PUCHONG 2 Jun - Di sebalik janji untuk membantu usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) tempatan terutama bumiputera, pasar raya besar tetap mengenakan yuran penyenaraian produk sebanyak RM2,000 serta caj-caj tambahan yang membebankan.

Pengerusi Eksekutif Konsortium Usahawan Makanan dan Industri Asas Tani Sdn. Bhd. (Komita), Sheikh Ahmad Dusuki berkata, yuran dan caj tersebut seperti rebat tetap dan rebat tahunan sangat membebankan golongan usahawan tempatan.

Selain itu, katanya, caj tambahan itu belum merangkumi margin keuntungan yang dikenakan oleh pasar raya besar ke atas produk itu.

"Katakan margin keuntungan ialah 25 peratus, sementara caj tambahan pula ialah lima peratus.

"Ini bermakna pasar raya besar akan mengenakan caj produk ini (sebanyak 30 peratus) kepada IKS,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut contoh itu, Sheikh Ahmad berkata, bagi satu produk yang dijual RM2, pasar raya besar akan mengambil keuntungan sebanyak 30 peratus, iaitu 60 sen.

Jelas beliau, IKS tidak mempunyai peluang untuk mempertikaikan perkara itu kerana mereka tidak mempunyai keupayaan permintaan dan pembekalan.

"Produk-produk IKS ini bukannya produk-produk berjenama tersohor yang diperlukan pelanggan.

"Dalam erti kata lain, produk tersebut tidak berapa laku sehingga pasar raya besar tidak begitu berminat untuk menjualnya," jelasnya.

TuntutanSehubungan itu, menurut beliau, IKS tidak boleh membuat tuntutan tetapi hanya boleh merayu agar produk mereka dipamerkan atau disenaraikan.

Ini kerana, katanya, kebanyakan pihak IKS tidak mempunyai kewangan yang kukuh untuk melancarkan program pengiklanan dan promosi sebagaimana dilakukan oleh pasar raya besar.

Sementara itu, Sheikh Ahmad yang juga Pengarah Pengurusan, Muslim Best Marketing (M) Sdn. Bhd., mencadangkan agar kerajaan menetapkan kuota sekurang-kurangnya 30 peratus produk di pasar raya besar dikhususkan kepada produk IKS.

Selain itu, katanya, kerajaan perlu mewujudkan peraturan tidak membenarkan pasar raya besar menjual produk berjenama mereka house-branding.

"Kita tak ingin produk-produk luar membanjiri pasaran tempatan dari 'pintu belakang'. Ini adalah satu penjajahan baru ekonomi oleh pelabur-pelabur luar.

"Ini kerana mereka membawa masuk produk-produk luar ke negara ini dengan menggunakan jenama mereka (pasar raya besar)," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Sheikh Ahmad turut mencadangkan kerajaan mewujudkan satu Akta Peruncitan yang mengawal pasar raya besar.

Katanya, beliau difahamkan di Perancis, akta sedemikian menghalang pasar raya besar mengenakan IKS dengan caj-caj tambahan.

Dalam pada itu, beliau berharap kerajaan mewujudkan peraturan agar pasar raya besar menyeragamkan terma-terma perniagaan dengan semua IKS.

"Ini bermakna pasar raya menggunakan set terma perniagaan yang sama serta standard, telus dan terbuka,'' katanya.

Sementara itu, Sheikh Ahmad menyarankan agar lesen pasar raya besar diperbaharui setahun sekali agar kerajaan berkuasa berunding dan mengawal operasi mereka.

Utusan Online-3 Jun 2008