Tuesday, May 12, 2009

Susu sekolah dibekal semula Jun ini

KEMENTERIAN Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada surat pembaca bertarikh 5 Mei 2009 2008 oleh Bapa Prihatin, Kuala Lumpur bertajuk Kembalikan program susu sekolah untuk murid miskin.

Isu keracunan susu yang dibekalkan ke sekolah-sekolah di bawah Program Susu Sekolah (PSS) pada tahun 2007 telah menjadi satu isu nasional dan telah dibincangkan dalam beberapa siri Mesyuarat Jawatankuasa Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan (3K) yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran.

Program ini juga telah ditangguhkan pelaksanaannya sepanjang tahun 2008.

Bagi mendapatkan satu mekanisme yang terbaik supaya perkara seumpama ini tidak berulang, KPM dengan kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah membuat semakan semula secara menyeluruh ke atas program tersebut.

Hasil semakan menyeluruh tersebut, beberapa kriteria tambahan telah dikenakan terhadap pembekal dan pengeluar susu ke sekolah-sekolah iaitu:

* Mengemukakan hasil ujian makmal sampel susu setiap gudang setiap tiga bulan kepada KKM untuk pemantauan.

* Mempunyai Sijil Pengesahan Halal dan Veterinary Inspected Malaysia.

* Wajib mematuhi ciri-ciri yang telah ditetapkan dalam Garis Panduan Pengendalian Susu mengenai stor atau gudang penyimpanan susu; dan

* Pengeluar susu perlu Mematuhi Akta Makanan 1983 dan Peraturan-peraturan Makanan 1085 dan Mempunyai Sijil Hazard Analysis and Critical Control (HACCP); dan

* Mematuhi Garis Panduan amalan Pengilangan Yang Baik (GMP).

Sebagai makluman, tawaran Tender Membekalkan SUSU UHT Berperisa Ke Sekolah-sekolah Rendah Di Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan bagi tahun 2009/10 telah dikeluarkan. Sekolah-sekolah dijangka menerima bekalan susu yang pertama mulai bulan Jun 2009 melibatkan peruntukan sebanyak RM 31, 473, 800 kepada 621, 773 orang murid sekolah rendah seluruh negara.

Utusan Online-11 Mei 2009