Tuesday, May 12, 2009

Azhar Usahawan Makanan Sejuk Beku


Azhar Hasan memasukkan popia ke dalam plastik di kilangnya di Batu 10, Kampung Bukit Batu, Senggarang, Batu Pahat, semalam.


BATU PAHAT 21 Julai - Minat yang mendalam dalam perniagaan mendorong Azhar Hasan, 36, membuat keputusan nekad berhenti kerja dan mengusahakan perniagaan menjual makanan sejuk beku tiga tahun lalu.

Azhar dari Senggarang kini boleh berbangga kerana usahanya dengan dibantu oleh isterinya, Saezah Sedek, 32, membuahkan hasil dan memberi pendapatan bulanan yang menggalakkan.

Walaupun hanya berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), namun ia tidak menghalangnya untuk berusaha gigih dengan berbekalkan modal permulaan RM500 untuk membeli bahan mentah bagi mengeluarkan makanan karipap segera berperisa daging, ayam dan sardin.

Bagi memantapkan lagi perniagaannya, Azhar mengikuti pelbagai kursus makanan dan keusahawanan anjuran Pejabat Pertanian Daerah.

Menurutnya, produknya kini didaftarkan atas nama Balqis Food yang menyediakan makanan sejuk beku antaranya karipap, pau, donat, popia, otak-otak, kuih kasturi, getuk ubi, roti canai dan puteri ayu.

Tambahnya lagi, antara produknya yang popular ialah karipap dengan pengeluaran 4,000 biji sehari, donat (2,000 biji), samosa (1,800 biji), pau dan puteri ayu (2,000 biji) dibungkus antara 10 hingga 12 biji sebungkus mengikut kategori dengan harga RM3.50 sebungkus.

Katanya lagi setakat ini produknya dipasarkan di sekitar Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor Bahru juga pasaran tempatan atas nama syarikat Azhar Frozen Food.

Beliau yang sebelum ini bekerja sebagai seorang kerani di Johor Bahru kini berasa puas kerana produk keluarannya mula mendapat tempat di hati masyarakat.

Isterinya yang memang minat membuat kuih memudahkan lagi perusahaan mereka kerana tanpa minat baginya sesuatu usaha itu tidak akan berjaya.

Beliau yang juga mendapat pemantauan daripada Pejabat Pertanian dan menerima bantuan bangunan kilang sebanyak RM20,000 dan RM10,000 berupa mesin meleper tepung, menguli, pemotong, sebuah meja khas untuk membuat kuih dan sebuah peti pendingin beku.

Tambah Azhar, pendapatan bersihnya ialah RM2,000 ke RM2,500 sebulan bergantung kepada jualan dan permintaan daripada pelanggan dan mengikut musim.

Utusan Online-22 Julai 2008