Saturday, May 9, 2009

MINUMAM MALT TANPA ALKOHOL DI MIHAS


KUALA LUMPUR 7 Mei - Malt adalah salah satu ramuan dalam pembuatan minuman beralkohol.

Biarpun begitu, anda berpeluang untuk menikmati Istak, minuman malt yang disahkan 100 peratus halal tanpa alkohol di Pameran Halal Antarabangsa 2009 (Mihas 2009).

Ketua Pengarah Malaysian Iranian Corporation (MIC) Sdn. Bhd., Mahdi Bagherian berkata, minuman malt yang dibuat di Iran itu mempunyai 10 perisa termasuk perisa asli malt, epal, mangga, nenas, lemon, buah pear, strawberi dan delima.

"Kami berbangga kerana syarikat ini merupakan satu-satunya wakil tunggal eksklusif di Asia Pasifik yang bertanggungjawab memasarkan Istak yang dihasilkan oleh Arpanoosh Industrial Company, syarikat pembuatan Iran.

"Istak diproses di Iran menggunakan Bavarian malt dan teknologi terkini dari Jerman," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, Ketua Eksekutifnya, Qutren Nada Ahmad berkata, Malaysia dipilih sebagai hab pemasaran antarabangsa bagi memasarkan Istak.

"Malaysia ialah sebuah negara Islam moden yang mempunyai lebih 13 juta penduduk Islam. Kami melihat Malaysia sebagai destinasi terbaik untuk memasarkan Istak ke negara jiran berhampiran termasuk Brunei dan Indonesia.

"Selain itu, konsep halal juga diterima oleh semua Muslim dan bukan Muslim di negara ini," katanya.

Qutren Nada menambah, konsep pemasaran yang dibawa Istak adalah Drink & Drive yang mana pemandu tidak perlu risau untuk memandu sekiranya meminumnya kerana ia tidak memabukkan.

"Malah, Istak kaya dengan vitamin, dapat mencegah pembentukan batu karang, mengurangkan tekanan, membina tenaga, membakar lemak dan mengurangkan 10 hingga 15 peratus kolesterol dalam darah," jelasnya.

Sehubungan itu, MIC akan menaja pasukan rali SR Motorsport dalam Malaysian Rally Championship yang dijadualkan berlangsung di Perlis selama dua hari bermula 30 Mei ini sebagai usaha untuk meningkatkan publisiti Istak.

Mihas 2009 berjaya menarik penyertaan 30 buah negara termasuk Iran, China, Palestin, Indonesia, Singapura, Thailand, Mesir , Afrika Selatan, Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom.

Esok, pengunjung berpeluang menonton Mihas Apprentice Chef Competition, sebuah pertandingan memasak antarabangsa yang julung kali diadakan bagi mencari bakat-bakat tukang masak terbaik dunia.

Pemenang utama bakal membawa pulang Silverspoon Award dan hadiah wang tunai bernilai AS$5,000 (RM18,000).