Tuesday, May 12, 2009

Kart Food Sasar 30 Peratus Sumbangan Segmen Eksport

DARI SUDUT KUALITI DAN KESELAMATAN MAKANAN...JADIKAN KART FOOD DAN KG PASTRY SEBAGAI BENCHMARK KALAU NAK JADI PENGUSAHA MAKANAN SEJUK BEKU YANG BERJAYA...

KART Food Industries Sdn Bhd (Kart Food), pengedar dan pengeluar makanan sejuk beku, menyasar peningkatan sumbangan eksportnya sehingga 30 peratus tahun ini, dibantu peluasan produknya ke pasaran sedia ada dan penerokaan pasaran baru.

Tahun lalu, syarikat yang mengedarkan produk seperti pau, roti canai dan karipap sejuk beku itu merekodkan jualan kira-kira RM18 juta dan ia disasarkan meningkat kepada RM30 juta tahun ini.

Buat masa ini, segmen eksport menyumbang 23 peratus kepada jumlah pendapatan Kart Food, dengan pasaran eksportnya termasuk Brunei, Singapura, Indonesia, Australia, Amerika, Kanada, England, Perancis, Afrika Selatan dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

Ketua Eksekutif Kart Food, Mohd Fairuz Abdullah, berkata tahun ini syarikat merancang memasuki pasaran Asia Barat, dengan Arab Saudi menjadi landasan pertama baginya meneroka rantau berkenaan.

Katanya, syarikat turut merancang meneroka pasaran di Filipina yang mempunyai potensi besar kerana penduduknya yang ramai dan cita rasa makanan penduduk di negara berkenaan sama dengan produk yang dikeluarkannya.

“Sejak tahun lalu, kami memulakan misi menembusi kedua-dua pasaran berkenaan, tetapi tahun ini kami bersedia memasarkan produk jenama Kart,” katanya ketika ditemui di Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas 2009) di Kuala Lumpur, semalam.

Mohd Fairuz berkata, selain meneroka pasaran baru, syarikat juga berhasrat mengukuhkan kedudukannya di pasaran sedia ada, terutama Indonesia yang menjadi antara penyumbang terbesar jualannya di luar negara.

Katanya, produk syarikat berkenaan kini boleh diperoleh di semua pasar raya utama di republik itu seperti Carrefour, Makro, Giant, Diamond, Foodmart dan Hero.

“Tahun ini, kami berhasrat menembusi pasaran perhotelan di Indonesia dengan menyertai pameran ‘Food Hotel Indonesia’ bulan lalu,” katanya.

Beliau menambah, jualan produk Kart di Indonesia bagi April saja mencecah RM500,000, mencerminkan potensi luas pasaran produknya di rantau berkenaan.

Mengulas mengenai perkembangan operasi domestiknya, Mohd Fairuz berkata, produknya kini boleh diperoleh di dalam penerbangan AirAsia dan rangkaian stesen servis Petronas di seluruh negara bermula Mac lalu.

“Produk yang kami jual adalah daripada program usahawan yang dilaksanakan bagi membuka peluang syarikat tempatan memasarkan produk mereka di bawah jenama Kart,” katanya.

Antara produk berkenaan, adalah kek keju, kuih muih Melayu, pau dan begedil yang boleh didapati di stesen servis Petronas manakala karipap pusar dan apam dijual di penerbangan AirAsia.