Tuesday, May 12, 2009

Kini bergelar usahawan makanan laut

Walaupun isterinya masih memegang status tukang masak ‘nombor satu’ untuk keluarga Mirnawan, namun beliau tidak akan melepaskan kelapangan waktu yang terluang untuk memasak sama ada di rumah atau restoran miliknya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Mirnawan, 37, anak kelahiran Banda Kaba, Melaka dan bekas pelajar sekolah kedua tertua di negara ini iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Melaka atau lebih dikenali Sekolah Tinggi Melaka (STM) sendiri tidak menyangka minat dan kebolehan mendalam dalam masak-memasak akan membawanya kepada pengendali restoran makanan laut di ibu negara.

“Sebenarnya saya mula memasak ketika bujang lagi sejak mula berjinak-jinak dalam dunia perniagaan makanan dan minuman (F&B) kerana terikut-ikut dengan kebolehan semula jadi ibu saudara yang menjual sate, mi rebus dan nasi lemak di Melaka,

“Sejak dahulu lagi, saya suka memasak pelbagai jenis makanan dalam kaedah trial & error dan kemudian mengajak kawan-kawan datang ke rumah untuk makan-makan, setakat ini belum ada yang pulang dan mengadu sakit perut,” katanya sambil ketawa kecil.

Mencuba semua jenis masakan, namun beliau selalu memberi keutamaan kepada aktiviti memasak makanan laut Cina kerana minat ke arah jenis masakan itu selain selalu berusaha untuk cuba menyediakan makanan barat seperti spagethi, pasta, fish & chip dan chicken chop jika ada masa berlebihan.

Sekarang ini, Mirnawan akan mengambil alih tugas isteri, Haryaty Zahriman, 35 sekali dalam seminggu untuk memasak bagi menghilangkan ‘ketagih’ memasak walaupun kian dibebani lebih banyak kerja terutama membangunkan restoran dan pertubuhan sukan sejak bersara dari dunia sukan hoki.

Dengan memasak, selain mengasah minda agar terus kreatif dan inovatif dalam mencorak kehidupan dan menjana pendapatan baru selepas bersara dari sukan hoki, Mirnawan juga dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi ekoran perubahan gaya hidup setelah tidak lagi bergelar ahli sukan sepenuh masa.

Terancang

“Dahulu kehidupan saya agak terancang kerana segala pergerakan dan aktiviti mengikut jadual yang telah disediakan oleh pihak-

pihak yang bertanggungjawab namun kini saya terpaksa mengurus dan merancang masa, aktiviti dan jadual sendiri.” katanya yang turut gemar memasak dan menikmati makanan Melayu selain makanan Cina.

Bercerita lanjut mengenai restoran ‘Seri Wangsa Seafood’ yang dikendalikan beliau sekarang, Mirnawan dengan kerjasama rakan kongsinya, Nik Suhaimi Ghazali, 41 merealisasikan idea tersebut setelah bertemu seorang lagi rakan kongsi yang berpangkalan di Kuala Sepetang, Taiping, Perak beberapa tahun yang lalu.

Dengan adanya bekalan bahan mentah yang tetap dan sentiasa segar dari rakan kongsi di Kuala Sepetang itu terutamanya ikan, udang, ketam dan sotong , Mirnawan membuka restoran berkenaan dengan menyajikan resipi makanan laut yang halal dan berteraskan cara tradisional daerah.

Antara 20 menu yang disajikan di Seri Wangsa Seafood yang dibuka secara rasmi pada 1 Ogos yang lalu dan menyediakan perkhidmatan Wi-Fi itu ialah udang kertas goreng tepung sebagai pembuka selera dan hidangan nasi putih dengan pelbagai jenis lauk-pauk.

Antaranya ialah ikan bawal putih, udang, ikan senangin, ikan jenahak, ikan siakap, ikan kerapu, ketam bunga dan ketam batu serta banyak lagi hidupan laut yang boleh dimasak dalam pelbagai style selain anak sotong yang menjadi ‘kegilaan’ para pelanggannya.

Para pelanggan boleh memilih sama ada ikan dan udang dimasak cara steam halia, steam teo chew, tiga rasa, dua musim, masam manis, kam heong atau asam pedas style Cina manakala ketam bunga boleh dimasak steam halia, steam teo chew, sos Shanghai, sos Beijing, tiga rasa, masam manis, kam heong, tom yam dan beberapa style lain yang popular pada masa ini.

Selain nasi putih, pelanggan di Seri Wangsa Seafood juga boleh memesan nasi goreng, kue tiau hailam, bihun tom yam dan pencuci mulut buah-buahan sama ada dalam bentuk campuran mahupun koktail serta ais krim.

Minuman yang boleh dipesan pula ialah air buah-buahan antaranya jus oren, longan, laici, jus tembikai susu, jus epal, jus nenas, jus belimbing serta minuman panas serta sejuk seperti teh tarik, milo ais, sirap, kalamasi, kacang soya, kopi O, nescafe ais, coke, teh Cina dan tongkat ali serta 100Plus.

Menurut Mirnawan, pelaburan awal untuk menyiapkan restoran tersebut ialah sebanyak RM180,000 dan setakat ini, pihaknya mempunyai 12 pekerja Melayu yang terdiri daripada tukang masak, pelayan, juruwang dan pencuci peralatan.

Selain melayan setiap pelanggan di restoran itu, restoran Seri Wangsa Seafood yang ‘sedap mata memandang’ dari segi dekorasi luaran turut menyediakan perkhidmatan untuk majlis korporat, majlis peribadi, majlis sosial dan katering.

‘‘Restoran makanan laut ini cukup sesuai kepada keluarga kecil dan besar yang mahu meraikan apa sahaja acara termasuk hari jadi anak-anak, ulang tahun perkahwinan ataupun majlis berkumpul sanak-saudara,’’ kata bapa kepada dua puteri comel yang sedang meningkat remaja iaitu Mirsha Nurathia, 10 dan Mirsha Nurathiaqa, 7.

“Setakat ini, saya berpuas hati dengan dekorasi dalaman serta luaran restoran dan mood yang ditimbulkan restoran ini dan adalah menjadi impian saya untuk melihat Seri Wangsa Seafood mampu berkembang dengan memiliki lokasi sendiri seperti Kelana Seafood suatu hari nanti dalam masa tiga tahun lagi,” kata Mirnawan.

Restoran makanan laut tersebut yang boleh memuatkan 90 pelanggan dalam satu-

satu masa terletak di 32, Jalan Wangsa Delima 11, Wangsa Link, Wangsa Maju, 53300, Kuala Lumpur iaitu di belakang Carrefour Wangsa Maju atau pelanggan boleh menelefon ke talian 03-4143 3341 untuk membuat tempahan.

Pihaknya memilih Wangsa Maju sebagai lokasi pertama restoran berkenaan kerana populasi di kawasan persekitaran yang dianggarkan berjumlah 100,000 penduduk dengan kebanyakannya warga Melayu yang kian meminati makanan laut gaya masakan Cina.

Positif

Setakat ini, pelanggan restoran berkenaan terdiri daripada pelbagai bangsa serta jenis pekerjaan dan setakat ini, pihaknya belum menerima aduan malah pelanggan turut memberi komen positif selain mencadangkan beberapa penambah baikan terhadap menu dan bentuk layanan.

Di akhir pertemuan itu, ditanya rancangan beliau ketika umur persaraan jika masih dipanjangkan usia oleh Allah Taala, Mirnawan mahu menjadi usahawan berjaya dan mampu pergi bercuti bagi menyaksikan setiap acara Sukan Olimpik dan Hoki Piala Dunia setiap kali ia diadakan.

Selepas bersara daripada menjadi ahli sukan profesional, Mirnawan kini menganggotai panel penasihat Majlis Sukan Negara dan panel penasihat sukan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) selain terus bergiat dalam aktiviti sukan kriket.

Sebagai menghargai jasa-jasa beliau dalam memartabatkan sukan di negara ini, Mirnawan dianugerahkan pingat Ahli Mangku Negara sempena hari keputeraan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin baru-baru ini.

Sedikit mengenai rekod cemerlang Mirnawan sebelum ini, beliau menyambut hari jadinya yang ke-27 dengan hadiah tidak ternilai apabila membuat jaringan emas tunggal untuk memastikan Malaysia ke perlawanan akhir acara hoki lelaki KL ‘98 menentang Australia.

Berdasarkan kegemilangan beliau dalam sukan hoki negara, syarikat tempatan, Car N Co Sdn. Bhd. telah mengeluarkan kayu hoki berjenama Mirnawan pada tahun 2003.

Kayu hoki komposit MN 1 dan MN 2 itu yang menggunakan kombinasi karbon dan gentian kaca itu telah mengikut spesifikasi yang ditetapkan Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH).

MN 1 dijual dengan harga RM95 sebatang untuk kegunaan kanak-kanak berusia 8 hingga 12 tahun manakala MN 2 dijual dengan harga RM125 sebatang sesuai untuk peringkat remaja dan dewasa.

Mirnawan adalah antara pemain hoki yang sangat dihormati di seluruh dunia dan kredibilitinya terus kukuh selaku pemain paling banyak mewakili hoki negara dalam pelbagai kejohanan di peringkat tempatan dan antarabangsa.

Beliau yang pernah dicalonkan sebagai pemain terbaik hoki dunia pada tahun 1999 mengambil keputusan untuk bersara pada tahun 2002, selepas berakhirnya acara hoki paling berprestij dunia iaitu Piala Dunia 2002 KL.