Tuesday, May 12, 2009

Kerepek Amanah Laris


UMI Siti Amanah Sidek menunjukkan kerepek yang menjadi kegemaran orang ramai di rumahnya di Felda Air Tawar 1, Kota Tinggi, semalam.


KOTA TINGGI 1 Mac – Demam Pilihan Raya Umum Ke-12 bukan sahaja dirasai oleh calon-calon yang akan bertanding dan para pengundi, malah ia turut memberi kesan terhadap pengusaha makanan ringan di sekitar daerah ini.

Salah seorang usahawan makanan ringan, Siti Amanah Sidek, 53, berkata, sebaik Parlimen dibubarkan pada 13 Februari lalu hingga hari ini, produk kerepek yang diusahakannya menerima tempahan luar biasa.

Beliau yang mengusahakan Perusahaan Makanan Ringan Ummi di Felda Air Tawar Satu di sini, berkata, tempahan itu kebanyakannya diterima daripada parti politik.

“Ada yang menempah untuk dijadikan salah satu juadah semasa majlis jamuan dan ada juga untuk dijadikan sebagai buah tangan. Antara makanan ringan yang menjadi pilihan ialah selayang pandang pedas dan manis, pagoda lemak dan pedas, kerepek ubi dan pisang, cakar ayam, kerepek bawang dan beberapa kuih muih lain, “ katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau yang berniaga sejak lima tahun lepas dan mempunyai lapan pekerja memberitahu, pendapatannya meningkat ekoran permintaan mendadak itu.

“Bagi melicinkan perjalanan pemasaran, anak lelaki saya Abdul Rahim turut membantu dan dia menunjukkan kecenderungan tinggi dalam bidang ini,” katanya yang pernah menerima pinjaman perniagaan sebanyak RM60,000 daripada Jabatan Pertanian dan Felda.

Utusan Online-2 Mac 2008