Friday, July 17, 2009

AIR TIMUN, AIR LIMAU NIPIS

ALOR GAJAH 6 Julai - Bagi masyarakat negara ini, timun dan limau nipis biasanya hanya dibuat ulam serta perencah sambal belacan.

Namun, kepelbagaian penggunaannya menyebabkan kerajaan negeri bercadang untuk mengkomersialkan timun dan limau nipis sebagai produk minuman rasmi bagi Melaka.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, ketika ini Melaka telah mengeluarkan produk misai kucing, mangga Melaka Delite dan buah melaka sebagai minuman rasmi kerajaan negeri.

''Buah kelapa pandan merupakan produk minuman rasmi terbaru yang telah dikomersialkan kira-kira sebulan lalu.

''Kita bercadang menjadikan timun dan limau nipis pula sebagai minuman rasmi terbaru,'' ujarnya selepas merasmikan sambutan Karnival Buah-buahan Tempatan Peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Taboh Naning di sini semalam.

Beliau berharap lebih ramai penduduk negeri ini menanam pokok buah-buahan yang dipilih oleh kerajaan negeri sebagai minuman rasmi kerana ia mudah ditanam.

''Pokok limau nipis misalnya tidak sukar untuk ditanam kerana ia boleh tumbuh dalam pasu kecil,'' ujarnya.

Dalam pada itu beliau memberitahu, kerajaan negeri sedang berusaha memasarkan produk air rambutan dalam tin yang dikenali sebagai M Rambutan dalam usaha mempelbagaikan produk buah-buahan tempatan untuk tujuan komersial.

Sehubungan itu, Mohd. Ali menasihatkan rakyat negeri ini yang mempunyai dusun rambutan merebut peluang itu dengan membekalkannya kepada agensi berkaitan bagi merancakkan aktiviti pengeluaran produk M Rambutan.

Pada masa sama, beliau mahu Jabatan Pertanian negeri dan Syarikat Pemasaran Melaka menggerakkan promosi bagi memasarkan produk minuman rasmi kerajaan negeri dengan lebih berkesan untuk menarik minat masyarakat.

Ketua Menteri itu turut meminta agensi kerajaan terbabit memantau tanah-tanah terbiar di seluruh negeri bagi digantikan dengan projek penanaman buah-buahan.

''Usaha mempelbagaikan kegiatan pertanian perlu digerakkan secara aktif memandangkan negara kita terpaksa mengimport bahan makanan dengan perbelanjaan yang agak besar pada setiap tahun," katanya

Oleh itu, beliau meminta penduduk khususnya mereka yang berpendapatan rendah agar bijak menggunakan peluang untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian kerana ia menjamin pendapatan lumayan.

Dipetik Dari Utusan Online 6 Julai 2009