Friday, July 17, 2009

16 Murid SK Duyong Keracunan Makanan



GAN Tian Loo bertanyakan sesuatu kepada murid Sekolah Kebangsaan Duyong yang keracunan makanan di Melaka, semalam.

MELAKA 6 Julai - Seramai 16 murid tahun empat dan lima di Sekolah Kebangsaan (SK) Duyong di sini hari ini dikejarkan ke Hospital Melaka selepas mengalami muntah dan cirit-birit dipercayai akibat keracunan makanan.

Kejadian berlaku pada pukul 10.45 pagi selepas murid terbabit menikmati nasi lemak dan bihun goreng sambal pada waktu rehat di kantin sekolah berkenaan.

Kesemua mereka yang merupakan murid perempuan sekolah tersebut dibawa ke Unit Kecemasan hospital dan klinik kesihatan berdekatan oleh guru sekolah bagi mendapatkan rawatan.

Bagaimanapun, kesemua mereka diberi rawatan pesakit luar dan dibenarkan pulang selepas selesai pemeriksaan doktor serta diberikan ubat.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Duyong, Datuk Gan Tian Loo, kesemua murid terbabit dipercayai mengalami keracunan makanan selepas menikmati sarapan pagi yang disediakan oleh pengusaha kantin sekolah itu.

''Kita mengesyaki mereka mengalami keracunan selepas makan sambal di kantin sekolah, bagaimanapun, pegawai kesihatan sedang menyiasat dengan lebih lanjut punca kejadian ini.

''Kantin sekolah ini akan disita buat sementara waktu bagi membolehkan pemeriksaan kesihatan dijalankan dengan lebih lanjut di premis ini," katanya.

Hasil pemeriksaan awal di kantin sekolah itu, kata Tian Loo, mendapati tahap kebersihan premis berkenaan adalah memuaskan malah pengusaha terbabit telah menunjukkan rekod kebersihan yang agak cemerlang sebelum ini.

Dalam pada itu, beliau mengingatkan pengusaha kantin dan pengurusan sekolah agar lebih berhati-hati dalam memastikan kebersihan makanan yang disediakan untuk murid-murid.

Sementara itu, seorang mangsa, Nurul Azrin Yasri, 11, ketika ditemui Utusan Malaysia mendakwa, hidangan makanan yang disediakan oleh pengusaha kantin terbabit agak mencurigakan kerana pernah melihat 'bahan asing' dalam makanan berkenaan.

''Pagi tadi saya tidak sangka pula sambal itu telah basi.

''Disebabkan terlalu lapar, saya makan saja dan tidak sangka sampai muntah dan sakit perut," katanya.

Dalam pada itu, rakannya, Nurzafira Safri, 11, berkata, pada mulanya dia hanya membeli bihun goreng tanpa hidangan sambal tetapi disebabkan ingin menambah rasa makanan dia mengambil sambal berkenaan.

''Saya nampak warna sambal tersebut sudah kehitaman tetapi disebabkan sudah terlalu lapar, saya terus makan," katanya.

Dipetik Dari Utusan Online 6 Julai 2009

PS: LAN....KENAPA ORG KAMPUNG KO KERACUNAN MAKANAN KIH...KIH