Wednesday, August 11, 2010

JAKIM hanya mengiktiraf pensijilan HACCP yang dikeluarkan oleh Pihak Berautoriti

Salam ramadhan semua,

Pada PJ, menarik juga artikel ini...kalau boleh senaraikan nama pemberi sijil yang diiktiraf lagi baik dan jelas. Kalau tak silap saya yang diiktiraf hanya 3 sahaja iaitu MOH, SGS dan satu lagi antara MOODY dan SIRIM. nampaknya masih banyak yang keliru kaitan halal dengan keselamatan makanan. pada saya mudah sahaja bagi "layman" nak faham.
1) Kalau ada HACCP atau at least GMP, maka pensijilan HALAL ada sikit mudah sebab banyak hal-hal berkaitan kebersihan dan keselamatan makanan telah diambilkira dan ditangani. Sebahagian dari bahagian teknikal HALAL berkait rapat dengan elemen GMP cuma perlu intensify bab kehalalal bahan mentah/aditif makanan punya sumber dll.
2) Kalau ada HALAL, tidak semestinya senang dapat GMP dan HACCP sebab banyak elemen-elemen GMP dan prinsip-prinsip HACCP yang jauh dari pendekatan dokumentasi HALAL

PENGUMUMAM RASMI DARI JAKIM

1. Sehingga kini Pensijilan Halal Malaysia tidak mewajibkan mana-mana industri yang ingin mendapat Sijil Halal perlu terlebih dahulu mendapat pensijilan HACCP, namun pensijilan HACCP yang dimiliki oleh industri merupakan bonus dan keperluan tambahan serta diberi penilaian dalam pensijilan halal. Sama seperti Pengesahan Halal, terdapat pihak swasta yang turut memberi pensijilan HACCP kepada industri yang memohon.

2. Baru–baru ini syarikat WINNER FOOD INDUSTRIES telah menghantar aduan kepada MAMPU yang tidak berpuas hati permohonanya ditolak sedangkan produknya dijamin bersih kerana telah mendapat pensijilan HACCP. Untuk makluman semua kegagalan pemohon bukan sahaja disebabkan oleh masalah kebersihan dan keselamatan makanan tetapi perkara yang paling asas ialah kegagalan pemohon mengisytiharkan apakah harada 41 dan sumber perolehannya yang digunakan dalam pemprosesan kuew tiau.

3. Kepada para pengguna terutama warga JAKIM sila beri perhatian terhadap label HACCP yang terdapat pada produk kerana bukan semua pensijilan HACCP dikeluarkan oleh Pihak Berautoriti dan dijamin keselamatannya. Terdapat industri yang mendapat pensijilan HACCP tetapi dijumpai puntung rokok di kawasan pemprosesan makanan seperti yang berlaku kepada WINNER FOOD INDUSTRIES.

Sekian terima kasih.

Saya yang menurut perintah

( SAIMAH BINTI MUKHTAR )