Monday, December 28, 2009

Hj Ruzlan Abdul Malek...





Salam semua,

Last week Perunding Jalanan (PJ) berkesempatan makan malam bersama-sama dengan Penasihat yang sudah menunjukkan kemajuan dari segi kesihatan beliau. Makan malam ini disponsor oleh Chef Daud/Chef Aida...tq bebanyak.
Yang menariknya, makan malam kali ni yang diadakan di Palma Cafe di Bandar Baru Bangi disertai oleh Sahabat Baik kami semua, Tn Hj Ruzlan Abdul Malek....Beliau pulang ke Malaysia, kerana menguruskan jenazah seorang pelajar yang telah disemadikan di Tanah Perkuburan berhampiran Taman Universiti di BBB.

Kepada yang kurang mengenali beliau, mari kita belajar sejarah sikit.

1) En Ruzlan yang saya temui semasa saya bekerja di Unipeq (yang ketika itu di bawah pengurusan UKM Pakarunding) adalah individu yang bertanggungjawab memulakan program kursus dan pembangunan GMP/HACCP bagi Usahawan Bumiputera di MARA. Beliau juga adalah Individu yang terlibat dalam perancangan awal program KIMAR
2) Kalau program ni takde, Unipeq pada ketika itu, sudah pasti merah akaunnya. Mana taknya kerana program ini menyumbangkan hampir 400k pada tahun tersebut.
3) 2 tahun PJ menjadi Penyelaras Unipeq dengan bayaran RM 200.00 sebulan, Unipeq ketika itu berjaya menolong UKM Pakarunding membirukan kedudukan kewangan mereka. Kepada yang masih nak deny perkara ni....korang punya pasallah. Aku jaga 3 post waktu tu aku taulah. Kalau duit tinggal sikit, tanya org yang jaga akaun mana perginya. Hamba menggunakan wang Syarikat dengan kelulusan CEO. So tak timbul duit Unipeq habis kat Perunding Jalanan dan Perunding teraktif pada ketika itu sahaja seperti yang digembar-gemburkan. Hamba menerima duit milage dan bayaran RM 200.00/laporan audit sebagai upah menolong Perunding yang tak buat kerja...full stop. Gaji Pengajar hamba naikkan RM 800.00 sehari sebab hamba saksikan dengan mata hamba, kursus dijalankan sampai malam melebihi dari yang sepatutnya. Sebagai ketua ketika itu, PJ rasa PJ membuat keputusan yang betul sebab Perunding sikit...so Perunding tersebut mestilah di reward seadanya bagi membantu Syarikat berada di landasan yang betul. Bolehkan Syarikat beroperasi tanpa Perunding ??? Dan tanpa pekerja yang bekerja dengan penat lelah/jerih perih untuk kejayaan Syarikat ???.
4) En Ruzlan bersama-sama turun ke serata Malaysia memantau program kami ketika itu. Semasa beliau menjaga Unit perundingan di BPU, kami telah menjalankan banyak program termasuk menyertai program halal di MINES di mana semua peserta duduk kat Hotel MINT ketika tu. Masa beliau pindah ke Negeri Sembilan, kami buat program di Teluk Kemang ngan Usahawan. Ingat lagi malam tu kitorang pegi minum teh kat tepi pantai ngan Chef Aida, En Sharif lipan bara, Penasihat, Hj Suco dll.
5) Program GMP dan HACCP telah dijalankan di seluruh Malaysia. Hasilnya 5 Syarikat di bawah telah mendapat pensijilan pada ketika itu :
- Onlyone Zuza di Napoh (En Zubir, Pn Aishah dan En Zamani....ingat kenangan makan ikan sepat semasa audit dijalankan kih..kih..kih...)
- Ambang Dorongan di Gurun (Apa khabar Kak Nani ngan Hj Aznan agaknya...)
- Heritage Drink (Org Kampung....Mula dengan En Hadzrin...diikuti oleh En Zainudin...Diikuti dengan En Khairul....barulah GMP dapat....korang bayangkan berapa lama tu )
- Deligateux (Syarikat buat kek macam Ezy Classic jugak, masa tu kitorang deal dengan En Radzif, Datuk A. Sani Karim dan Datuk Hamidah...to tell you frankly...these three persons, sangat baik dan humble...) Deligateux dapat GMP dan HACCP dalam masa 3 bulan, rekod yang masih menunggu untuk dipecahkan. Penasihat, PS, Pn Liya, En Sharizan dan Pn Nuraini yang bertungkus lumus dalam projek ini.
6) Program GMP yang pada ketika itu belum mempunyai pensijilan GMP di Malaysia, telah membuka mata pihak Kementerian Kesihatan Malaysia mengadakan pensijilan GMP. Rasanya sebab program kami telah mendahului program KKM, so bagi membantu menjayakan program yang murni ini, KKM telah mengadakan pensijilan GMP pada 19 Dis 2006. Keempat-empat syarikat di atas, mempunyai nombor siri 0001-0004 di KKM. Kalau tak caya, korang siasat ler.
7) Apabila beliau bertukar porfolio, kami yang paling sedih kerana dah biasa kerja dengan En Ruzlan. pada masa itu yang menggantikannya ialah Pn Hjh Rahmah Md Nor. Punyalah cuak sebab tak kenal lagi. Lepad dah kenal, baik lah pulak. Sangat baik sebenarnya....Pn macamana, cucu sihat ???
8) Lepas Pn Rahmah, tukar kepada En Khairudin, Pn Hapipah, Kak Bib dan yang terbaru, En Jusoh. Tak lupa juga kepada semua kakitangan BPU yang banyak membantu program GMP/HACCP terutama Cik Fadhlina, Pn Hakima, En Zuriyat, En Amin, Cik Zalina, Pn Azah, En Nordin, En Asri, Hj Rosly Muda, Pak Yim, Hj Zainuddin dll yang terlalu banyak untuk disebutkan.
9) Saya sangat percaya, kejayaan KIMAR akan memberikan kegembiraan kepada En Ruzlan sebagai pemula kepada program ini...mari kita sama-sama memberikan hadiah dan kegembiraan ini kepada Beliau. Kepada En Ruzlan, Frankfurt here I come...shopping....muzeum...sungai....bla..bla...