Monday, June 1, 2009

Peranti Kesan Halal Dibangun

INTEL Technology Sdn Bhd (Intel) menjalin kerjasama dengan TraceTracker Malaysia Sdn Bhd yang juga anak syarikat TraceTracker Innovation ASA untuk membangunkan peranti mudah alih murah yang boleh mengesan makanan halal.

Ia bakal mendatangkan kebaikan kepada industri Halal di negara ini sejajar dengan hala tujunya menjadi Hab Halal Sedunia dan meyakinkan lebih 1.8 bilion pengguna halal di seluruh dunia.

Pengarah Urusan Intel, Athul Bhargava, berkata pesatnya pasaran halal telah meyakinkan pihaknya betapa pentingnya mewujudkan peranti yang boleh mengesan makanan Halal bagi kegunaan petani, pembekal, pemproses, peruncit dan pengguna keseluruhannya.

"Mereka boleh memindah turun atau naik data-data yang akan dipadankan dengan standard Halal dan kebolehkesanan global."

"Intel akan menyediakan reka bentuk rujukan berasaskan arkitektur Intel yang akan membolehan pengguna untuk berhubung tanpa wayar secara masa nyata ke dalam GTNet(R) dan rumusan kebolehkesanan berasaskan web untuk tujuan mengesan pergerakan produk makanan halal di keseluruhan rantaian pembekalnya," katanya.

TraceTracker akan bertindak sebagai penyedia aplikasi perisian yang akan dipasang ke dalam peranti itu. Ia serasi dengan GTNet(R) untuk kebolehkesanan halal dan menepati standard kebolehkesanan global.